Sunday, September 20, 2009

MENGENAL DIRI


Aku kata dengan cikgu aku, aku bercita-cita mahu jadi pilot atau pelukis komik. Tetapi aku tidak pernah hantar lukisan aku kepada mana-mana penerbit. Aku buat suka-suka je.

Lukisan pertama yang dipuji orang adalah ketika aku darjah dua. Aku lukis pokok dengan ranting-ranting tanpa daun depan rumah aku. Aku tidak ingat siapa yang puji tetapi dia macam tidak percaya aku yang lukis pokok itu.

Masa kecil dulu aku gemar meniarap sambil melukis. Jika aku lukis kereta kebal dan jet pejuang, mulut aku juga mengeluarkan kesan bunyi. Dush! Dush! Kaboom!

Setiap kali cuti hujung tahun, aku akan gunting buang helaian-helaian dari buku latihan sekolah yang sudah tertulis. Baki halaman yang belum tertulis akan aku lukis komik. Komik itu aku seorang sahaja yang baca. Cuma sekali, adik aku bosan-bosan dan dia pun baca komik aku. Dia ketawa-ketawa.

Ketika remaja aku gemar menulis surat. Biasanya rakan pena aku adalah alamat-alamat yang aku kutip dari surat pembaca kepada majalah Gila-gila. Purata 3-4 pucuk seminggu. Kadang-kadang, surat pun tak macam surat. Cerita harian aku yang aku lukis dalam bentuk komik. Dapat la dua-tiga awek dengan cara ini. Hi! Hi! Hi!

Aku kira blogging dan bikin filem ini adalah evolusi dari tabiat lama aku bercerita dalam komik dan surat. Ya, aku tidak fikir akan kaya kerananya. Aku buat suka-suka je.

from:http://tokrimau.blogspot.com/

p/s : entri luar tempurung gua

No comments:

Post a Comment